Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Dinas Pekerjaan Umum Dan Penataan Ruang Kabupaten Jombang
Keywords:
Employee Performance, Organizational Culture, Public Services, PUPR Jombang OfficeAbstract
Public services are an important factor in the implementation of a state institution, especially in PUPR Kab. Jombang. Achievement of performance and organizational culture is one indicator in assessing satisfaction in prime public services. By using the dimension of social theory, this research was conducted with the problem of whether there is a relationship between employee performance, organizational culture and both with service quality at PUPR Kab. Jombang. With a sample of 251 random samples from PURS and the Department of Social Affairs and descriptive analysis model with multiple regression, it was found that there was a significant positive relationship. The influence of organizational culture on performance at the PUPR Kab. Jombang. The coefficient of determination (R2) = 0.228, indicating 22.8% of the proportion of variation in the performance of the PUPR Kab. Jombang can be explained through organizational culture. The rest (100% - 22.8%) = 77.2% is explained by other factors. The values of R = 0.478 and F = 9.841 and p = 0.000 (p <0.01) indicate that organizational culture partially has a positive effect on PUPR performance. The results of the analysis explain the high and low performance of the PUPR Kab. Jombang can be predicted from the high and low of the organizational culture.
References
Afandi, Agus. 2014. Modul Participatory Action Research (PAR), Untuk Pengorganisasian
Masyarakat (Community Organizing. Surabaya : Lembaga Penelitian dan Pengabdian
Kepada Masyarakat (LPPM) UIN Sunan Ampel
Anwar, Sanusi. 2011. Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
Arikunto, Suharsimi, 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Penerbit
Rineka Cipta.
Bappenas. 2004. Indonesia : Laporan Perkembangan Pencapaian Tujuan Pembangunan Milenium
(Millenium Development Goals). Jakarta : Bappenas-UNDP
Dwiyanto, Agus, 1995: Penilaian Kinerja Organisasi Publik, Yogyakarta, Fisipol Universitas
Gajah Mada.
Dwiyanto, Agus. (1995). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik.
Yogyakarta:Gadjah Mada University Press.
Eurika Wulan Sasti, Rumzi Samin, Ellya Noryadi (2015) dalam penelitiannya Pengaruh Kinerja
Pegawai Terhadap Pelayanan Publik Pada Kantor Camat Kundur – Kabupaten Karimun, Naskah Publikasi
Fandi Tjiptono. (2001). Kualitas Jasa: Pengukuran, Keterbatasan dan Implikasi Manajerial, majalah Manajemen Usahawan Indonesia. Jakarta
Hasibuan, Malayu, S.P. 2003. Manajemen Dasar, Pengertian dan Masalah. Jakarta : PT Toko
Gunung Agung.
Kasmir. (2005). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara (Kepmen PAN) nomor 63 tahun 2003
Kotler, Philip, 2002, Manajemen Pemasaran, Jilid 1, Edisi Milenium, Jakarta, Prehallindo. Mangkunegara, Anwar Prabu. 2005. Sumber Daya Manusia perusahaan. Remaja Rosdakarya:
Bandung
Masri Singarimbun. 2011. Metode Penelitian Survai. Jakarta: LP3ES.
Noviyanti, Harumi Syahfitri (2014). Pengaruh Kinerja Pegawai Terhadap Kualitas Pelayanan Publik PDAM Tirtanadi Cabang Sei Agul Kota Medan, Skripsi, FISIP-Universitas Sumatera Utara
Pasolong, Harbani. 2010. Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta.
Rivai, Veithzal dan Ahmad Fawzi Mohd Basri, 2005. Performance Appraisal. Cetakan Pertama, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta.
S.R, Soemarso. (2004). Akuntansi Suatu Pengantar . Jakarta: Penerbit Salemba 4
Safroni, Ladzi. 2012. Manajemen dan Reformasi Pelayanan Publik dalam Konteks Birokrasi
Indonesia. Surabaya : Aditya Media Publishing
Sanapiah Faisal. (1990), Penelitian Kwalitatif, Dasar-dasar dan Aplikasi, Yayasan Asih,Asah dan
Asuh, Malang
Santi, Budi Utami (2013), Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kinerja Karyawan Terhadap
Kepuasan Nasabah Pada Pt. Taspen (Persero) Cabang Yogyakarta, Skripsi. Universitas
Negeri Yogyakarta
Sarwono, Jonathan. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit
Graha Ilmu
Sinambela, L.P. 2010. Reformasi Pelayanan Publik;Teori,Kebijakan dan Implementasi, cetakan kelima Jakarta: PT. Bumi Aksara
Sinambela, Lijan. (2012). Kinerja Pegawai: Teori, Pengukuran dan Implikasi. Yogyakarta: Graha
Ilmu.
Sugiyono. (2002). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta
Sugiyono. (2003). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: CV Alfabeta
Sugiyono. 2007. “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D”. Bandung: Alfabeta
Supranto, J. (2001), Pengukuran Tingkat Kepuasan pelanggan Untuk Menaikkan Pangsa Pasar,
Rineke Cipta, Jakarta
Undang- Undang Nomor 25 Tahun 2009
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003
Widodo, Joko 2001, Good Governance Telaah Dari Dimensi Akuntabilitas, Kontrol Birokrasi
Pada Era Desentralisasi Dan Otonomi Daerah, Insan Cendekia, Surabaya